Naturfagene med Cooperative Learning – 2 dage

 

Forskningen viser, at elever lærer langt mere, når de undervises via Cooperative Learning, hvor samarbejdsstrukturerne aktiverer hver eneste elev. Men hvordan gør man i fag som Natur og Teknik, biologi, geografi, kemi og fysik? Det kan du blive meget klogere på på dette kursus, hvor du vil opleve en lang række eksempler på arbejde med naturfaglige emner på forskellige klassetrin – alt sammen i Cooperative Learning strukturer.

Formål og indhold:
Formålet med kurset er at give deltagerne viden, inspiration og ikke mindst konkrete redskaber til at tilrettelægge deres undervisning i naturfagene med Cooperative Learning.  Der undervises naturligvis ikke kun i – men også MED – Cooperative Learning hele vejen igennem kurset. Mellem de to kursusgange er der mulighed for at afprøve strukturer mv., og på dag 2 vil der blive indlagt erfaringsudveksling – naturligvis i strukturer(!)
Kurset vil bl.a. indeholde følgende:

  • Rationale for at anvende Cooperative Learning i naturfagene
  • Afprøvning og refleksion over en række meget forskellige strukturer, som er velegnede i naturfagene,  og faglige ideer til strukturerne i netop dine fag.
  • Dialog om deltagernes egne erfaringer og spørgsmål.
  • Sparring med en instruktør med stor viden om og erfaring med Cooperative Learning i naturfagene.

Målgruppe:
Lærere, som underviser i naturfagene fra 1. til 10. klasse. Bemærk: Det er en hjælp, hvis man tidligere har taget minimum Dag 1 med en instruktør fra Cooperative Learning DK. (Find dag 1 under åbne kurser andetsteds på siden – eller bed dit CFU om at kontakte os med henblik på at få dag 1 hos jer)

Instruktøren på kurset er Birgit Schøn, som har mange års erfaring som lærer i biologi, kemi og fysik på skolens ældste klassetrin.

 

Udtalelse fra Ulla Bertelsen, direktør i Parternes uddannelsesfællesskab, marts 2015:

Det har været en fornøjelse at samarbejde med Cooperative Learning DK og opleve deres lydhørhed, sans for kvalitet og høje ambitionsniveau.