Matematik med Cooperative Learning – overbygning/udskoling

2 dage

Cooperative Learning har hjulpet masser af elever, klasser og hele skoler med at hæve deres faglige niveau i matematik. Og der er også en stigende interesse for at anvende Cooperative Learning i matematikundervisningen herhjemme. Det har nemlig et meget stort potentiale i forhold til at modvirke blokeringer og skabe motivation, opbygge læreprocesserne trinvist og tydeligt, og styrke elevernes forståelse og hukommelse.

Mål: At kursisterne lærer at anvende Cooperative Learning i matematikundervisningen i overbygningen med henblik på at styrke elevernes selvværd, motivation og læring og gøre dem eksamensklar.

Indhold: På kurset vil vi arbejde med forskellige aspekter af matematikundervisningen ud fra en Cooperative Learning vinkel, herunder:

  • Fagets sproglige dimension og begrebstilegnelse
  • Hjernen og matematikken – hvad sker der?
  • Matematik-vanskeligheder og hvad CL kan bruges til her
  • Faglig læsning i matematikundervisningen
  • Stop-strukturer, der hjælper eleverne igennem trin for trin
  • Hvordan man forvandler matematikbogens opgaver til CL-aktiviteter
  • Anvendelse af CL i eksamensforberedelsen

Kurset er meget praksisorienteret med afprøvning og diskussion af forskellige strukturer, opgaver og problemstillinger undervejs, og deltagerne vil få masser af helt konkrete ideer med hjem – lige til at anvende i matematikundervisningen.

Forhåndskendskab til Cooperative Learning er en fordel, men ikke et krav.

Instruktøren på workshoppen er naturligvis selv matematiklærer med mange års erfaring med brug af CL i undervisningen.

Du kan tilmelde dig kurset her

 

Udtalelse fra Ulla Bertelsen, direktør i Parternes uddannelsesfællesskab, marts 2015:

Det har været en fornøjelse at samarbejde med Cooperative Learning DK og opleve deres lydhørhed, sans for kvalitet og høje ambitionsniveau.