FAQ og tips til din CL-undervisning

Hvis du allerede er i gang med at undervise med CL, har du sikkert også opdaget, hvordan tilsyneladende små detaljer kan gøre en stor forskel for resultatet. Det er der flere grunde til.

Overordnet kan man sige, at CL indeholder en slags central mekanisme, SPIL-principperne, som er forudsætningen for, at CL kan fungere optimalt. Alt, hvad der svækker SPIL-principperne, svækker også det faglige og sociale udbytte af strukturerne, og skaber risiko for, at elever “falder ud” af processerne. Derfor er det så vigtigt at værne om SPIL-principperne.

Men ud over SPIL-principperne, så er hele relationsfeltet også centralt. De fleste undersøgelser viser, at dette er den vigtigste eller i hvert fald en af de vigtigste faktorer i al undervisning. Hvordan er lærerens relation til klassen og til de enkelte elever? Hvordan møder hun eleverne og hvordan håndterer hun de udfordringer, der opstår i undervisningen? Hvad får hun eleverne til at føle? Glæde? Tro på sig selv? Nysgerrighed? Tryghed? Eller?

En tredje vigtig faktor er lærerens klasseledelse. Har hun redskaber til at få timens forskellige elementer til at fungere? Ved eleverne, hvad hun forventer af dem, og er der procedurer for de ting, der ellers kan sluge meget tid og give anledning til unødige diskussioner?

De fleste små justeringer, som vil kunne gøre en stor forskel for udbyttet af CL-undervisningen, handler om et af de tre felter: Bedre sikring af SPIL-principperne, relationer og klasseledelse.

På denne side vil vi med jævne mellemrum lægge et tip ind, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at blive en endnu bedre Cooperative Learning lærer.

Du er altid velkommen til at skrive til os, hvis du mangler et tip til noget i din CL-undervisning. Så tager vi det gerne op!

Læs Få dine elever i CL-form

Læs om Metadialog

Læs “Er du blå i hovedet af at lave kort til CL?”

Læs om effektiv forberedelse til mundtlig eksamen

 

Udtalelse fra Ulla Bertelsen, direktør i Parternes uddannelsesfællesskab, marts 2015:

Det har været en fornøjelse at samarbejde med Cooperative Learning DK og opleve deres lydhørhed, sans for kvalitet og høje ambitionsniveau.