Hvad vi vil – og hvorfor

Siden vi begyndte at undervise lærere i Cooperative Learning i 2003, har vi været optaget af at gøre en forskel. At skabe reel forandring ude i klasseværelserne.

Vores mål er ikke at holde en masse kurser. Vores mål er at skabe forandring i skolen og i uddannelsessystemet generelt, ved at hjælpe lærerne med at hæve kvaliteten af selve den undervisning, der finder sted hver dag. Vi mener, at både lærere og elever har en masse potentiale, der ikke kommer til udfoldelse som skolen er i dag, og at man ved at anvende mere forskningsbaserede og gennemprøvede undervisningsmetoder, der er udviklet med henblik på at stimulere både den faglige, den sociale og den personlige udvikling samtidig, kan forvandle klasseværelserne til steder, hvor ingen keder sig, hvor det er spændende at være elev, hvor man bruger sine sanser, følelser og afprøver sig selv i nye udfordrende og udviklende roller og finder ud af, at man kan gøre og være meget mere, end man troede.

Børn vil gerne lære, prøve nye ting, udfordre sig selv, og hjernen elsker faktisk at lære nyt. Vi kan ikke være bekendt at have en skole, hvor denne naturlige medfødte glæde ved læring og udvikling visner hos mange af børnene og nogle af dem ender med at lukke ned og sige helt fra. Redskaberne til at fastholde og udvikle børnenes glæde ved læring, personlig udvikling og sociale relationer  findes – de er gennemprøvede, og de virker! Vores mål er at viderebringe disse redskaber i en klar og professionel form til lærerne, der har ansvaret for, at vores børn bliver dygtige, glade og ansvarlige voksne, der kan håndtere deres eget liv og bidrage til samfundet på en positiv måde.

Vi siger ikke, at det er let. Det kræver en målrettet indsats. Men forskningen har igen og igen slået fast, at med denne målrettede indsats kan helt utrolige ting ske med de børn, vi underviser. Også på det rent faglige plan. For grupper af børn, som har fået en svær start i tilværelsen og ikke føler sig hjemme i skolen, som den er nu, kan det gøre hele forskellen. Derfor mener vi, at det er anstrengelserne værd.

 

Udtalelse fra Ulla Bertelsen, direktør i Parternes uddannelsesfællesskab, marts 2015:

Det har været en fornøjelse at samarbejde med Cooperative Learning DK og opleve deres lydhørhed, sans for kvalitet og høje ambitionsniveau.